Optimalisatie

Google Ads

De betaalde advertenties in Google.

Tarieven

Bij Google betaal je alleen wanneer er op de advertentie geklikt wordt. Hoeveel je betaalt wordt berekend volgens een veilingmodel. Elke keer als iemand een pagina met zoekresultaten ziet wordt er achter de schermen een volautomatische veiling gehouden, die bepaalt welke advertenties worden getoond en in welke volgorde. Grofweg gebeurt dit volgens de volgende formule:

Relevantie advertentie + Organische positie + CTR + Bedrag = Positie

De relevantie van een advertentie hangt allereerst af van de samenhang tussen de zoekwoorden waar je op adverteert, de tekst van de advertentie en de inhoud van de pagina waar de advertentie naar verwijst. Daarnaast kijkt Google naar de positie van deze pagina in de organische zoekresultaten voor de zoekopdracht. Ten slotte geldt ook dat hoe vaker iemand op de advertentie klikt, des te hoger de positie. Al deze (en meer) factoren bepalen samen hoeveel geld je er tegenover moet zetten om op de gewenste positie te eindigen. Dit betekent dat relevantere websites en advertenties misschien voor de eerste positie minder betalen dat de laatste advertentie. Het loont dus altijd om te investeren in de optimalisatie van de website.

Structuur

Google Analytics is verreweg de beste manier om te meten wat er op je website gebeurd. En het is nog gratis ook.

  1. Google Ads is georganiseerd rond de volgende structuur:

  2. Account. Op dit niveau bepaal je waar en naar wie je wilt adverteren en wat hiervoor je dagbudget is.
  3. Campagne. Op dit niveau bepaal je met welke zoekwoorden je wilt adverteren. Maximaal 15 inhoudelijk verwante woorden.
  4. Advertentiegroep. Elke advertentiegroep zou minimaal 2 advertenties moeten bevatten. Zorg dat de inhoud overeenkomt met zowel de zoekwoorden als de doelpagina.