Optimaliseer je website

Optimaliseer de ervaring voor je bezoekers. Verdiep je in de wensen en beweegredenen van je doelgroep. Creëer meer kansen om je verhaal te vertellen of de bezoeker te overtuigen.

Google Analytics

Google Analytics is verreweg de beste manier om te meten wat er op je website gebeurd. En het is nog gratis ook.

Met Google Analytics kun je niet alleen zien hoeveel bezoekers op je website komen, maar ook waar deze vandaan komen en wat zij doen. Dit is zeer nuttige informatie om het rendement van je website te verhogen. Meer informatie over de mogelijkheden vind je in de uitgebreide help van Google Analytics.

Hoe gebruik ik Google Analytics?

Google Analytics is verreweg de beste manier om te meten wat er op uw website gebeurd. En het is nog gratis ook.

  1. Zorg dat u een Google Account heeft.
  2. Ga naar de aanmeldingspagina van Google Analytics.
  3. Login met uw Google Account.
  4. Als Analytics nog niet eerder is gebruikt gaat u automatisch naar stap 8. Doe dan later nog stap 5.
  5. Klik rechtsboven op het icoon  en klik vervolgens op 'Gebruikersinstellingen'. Wijzig de taal in Nederlands en druk op de knop met opschrift 'Save User Settings'.
  6. Klik bovenin op 'Beheerder'.
  7. Kies in het dropdownmenu onder het kopje 'Account' voor de optie 'Nieuw account maken'.
  8. Vul het formulier in om een Analytics Account aan te maken:
    1. Vul als Accountnaam de naam van de website in.
    2. Vul het basisdomein (dus met of zonder www) in als URL.
    3. Kies een branche.
    4. Kies als Tijdzone voor Nederland en klik vervolgens op de knop met opschrift 'Tracking-ID ophalen'.
  9. In het 'Servicevoorwaarden van Google Analytics'-scherm klikt u op de knop met opschrift 'Ik ga akkoord'.
  10. Koppel Analytics aan de website:
    1. Ga in het CMS naar Website > Website > Instellingen en klik onder het kopje 'Google' op de knop met opschrift 'Automatisch instellen'.
    2. Volg de stappen van de wizard.

Rapportages gebruiken

Google Analytics is verreweg de beste manier om te meten wat er op uw website gebeurd. En het is nog gratis ook.

  1. De volgende rapportages worden vaak gebruikt:

  2. Doelgroep > Gebruikersstroom
    Via het selectiemenu kunt u allerlei startpunten kiezen. Vervolgens laat het rapport zien hoe bezoekers zich vanuit daar door de website bewegen. Klik op een punt in deze stroom om een bepaalde stroom uit te lichten. Dit rapport is erg handig om een verschil in gedrag tussen bijvoorbeeld bezoekers via betaalde en organische Google resultaten te zien.
  3. Acquisitie > Overzicht
    Kies voor weergave als taartdiagram en je ziet direct hoe de meeste bezoekers op de website terecht komen; organisch, betaald, direct etc.
  4. Acquisitie > Zoekmachineoptimalisatie > Zoekopdrachten
    Hier vind je de belangrijkste rapportages uit Google Webmasters, indien dit hulpmiddel goed gekoppeld is.
  5. Acquisitie > AdWords > Campagnes
    Hier vind je de belangrijkste rapportages uit Google AdWords, indien dit hulpmiddel goed gekoppeld is.
  6. Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s
    Hier zie je welke pagina’s het meeste worden bekeken.
  7. Gedrag > Gebeurtenissen > Overzicht
    Behalve pagina's kan Google ook andere gebeurtenissen bijhouden. Hiervoor moeten codes worden toegevoegd aan de website. De resultaten zie je hier.
  8. Conversies > Doelen > Overzicht
    Hier kun je zien hoe vaak doelen bereikt zijn (bijvoorbeeld: formulier ingevuld) en via welke weg. De doelen moet je zelf instellen via de instellingen.
  9. Conversies > Trechterweergave
    Hier kun je meer genuanceerd zien wat allemaal (AdWords, organisch, social...) indirect heeft bijgedragen aan de uiteindelijke conversies.