Een nieuwe campagne toevoegen

In dit hoofdstuk gaan we dieper in op het gebruik van de mailingmodule van AddSite, AddCampaign. Wanneer u de mailingmodule van AddSite afgenomen hebt, treft u in de menubalk aan de bovenkant van de beheeromgeving een extra knop met opschrift ‘Campagnes’.



Na het klikken op deze knop wordt de beheeromgeving voor mailings in een nieuw venster geopend. De mailingmodule biedt de mogelijkheid het versturen van nieuwsbrieven aan uw doelgroep in te plannen, uw contacten te beheren en de statistieken van uw mailing in te zien.

Klik in de menubalk aan de bovenkant van de beheeromgeving op de knop met opschrift ‘Campagnes’ om uw mailings te beheren. Hier treft u een overzicht van de reeds aangemaakte campagnes.

Een nieuwe campagne toevoegen

Om een nieuwe campagne toe te voegen klikt u op de groene knop met opschrift ‘Start een nieuwe campagne’. Het campagnebewerkingsscherm wordt nu geopend.



Algemene informatie
Allereerst kiest u in het dropdownmenu naast ‘* Pagina’ de nieuwsbrief die u wilt versturen. Na het selecteren van één van de nieuwsbrieven wordt in het voorbeeldveld onderaan de pagina een voorbeeld van betreffende nieuwsbrief getoond.

Staat de pagina niet in het dropdownmenu?

Controleer dan de pagina-instellingen in de beheeromgeving van de nieuwsbrieven. Staat onder het kopje "Geavanceerd" de type pagina ingesteld op "Internet pagina"? Verander deze dan naar "Nieuwsbrief" en sla de instellingen op. Vervolgens wordt de pagina getoond in het dropdownmenu in AddCampaign.

Naast ‘* Naam afzender’ vult u uw naam of de naam van uw bedrijf in. De opgegeven naam wordt in het e- mailprogramma van de ontvanger in het ‘Van’-veld getoond.
Naast ‘* E-mailadres afzender’ vult u uw e-mailadres of het e-mailadres van uw bedrijf in. Het opgegeven e- mailadres wordt in het e-mailprogramma van de ontvanger in het ‘Van’-veld getoond.
Naast ‘* Onderwerp’ vult u het onderwerp van de mailing in. Het opgegeven onderwerp wordt in het e- mailprogramma van de ontvanger in het onderwerpveld getoond. 

Onderwerp van uw mailing

Kies als onderwerp een pakkende, wervende titel. De kans is groot dat uw mail niet de enige is die uw geadresseerden die dag ontvangen. Om te voorkomen dat uw mail over het over het hoofd gezien wordt of ongeopend blijft, dient het onderwerp van uw mail de aandacht weten te strikken. 

Naast ‘Verstuur naar lijsten’ selecteert u het vinkje voor één of meerdere van de bestaande lijsten van contacten waaraan u uw nieuwsbrief wilt versturen.
Klik onderaan de pagina op de blauwe knop met opschrift ‘Volgende’ om door te gaan.



Geadresseerden
Vervolgens belandt u onder het tabblad ‘Geadresseerden’. Hier treft u een overzicht van alle contacten uit de lijst(en) die in u in de vorige stap geselecteerd heeft.
Om één of meerdere contacten uit het overzicht te verwijderen, selecteert u het vinkje voor betreffend(e) contact(en) en klikt u vervolgens onderaan het overzicht van contacten naast ‘Met geselecteerde adressen:’ op de rode knop met opschrift ‘Verwijder uit lijst met geadresseerden’. 



Om de mailing aan alle contacten uit het overzicht te versturen, klikt u onderaan het overzicht van contacten op de blauwe knop met opschrift ‘Volgende’.



Test uw campagne
Vervolgens belandt u onder het tabblad ‘Test uw campagne’. Hier heeft u de mogelijkheid om de nieuwsbrief te versturen aan een opgegeven ontvanger, alvorens u de nieuwsbrief naar alle geselecteerde contacten verstuurd.
Naast ‘Naam ontvanger’ geeft u de naam van de beoogde ontvanger op.
Naast ‘E-mailadres ontvanger’ geeft u het e-mailadres van de beoogde ontvanger op.
Klik op de grijze knop met opschrift ‘Versturen’ om de nieuwsbrief naar de opgegeven ontvanger te versturen. 



Klik onderaan de pagina op de blauwe knop met opschrift ‘Volgende’ om door te gaan.



Versturen
Vervolgens belandt u onder het tabblad ‘Versturen’. Hier treft u de mogelijkheid om het volgen van statistieken van de mailing via Google Analytics in te schakelen en om het tijdstip van versturen in te stellen.
Schakel het vinkje naast ‘Volg statistieken’ in om de statistieken geschikt te maken voor het gebruik in Google Analytics.

Google Analytics-account

U dient een Google Analytics-account gekoppeld te hebben aan uw website om de statistieken van de nieuwsbrief in Google Analytics te bekijken. Om een account aan te maken gaat u naar de website van Google Analytics. 

In de dropdownmenu’s naast ‘Startdatum’ kiest u de datum en het tijdstip waarop u wenst dat de nieuwsbrief verstuurd wordt. 

Duur van verzenden

Afhankelijk van het aantal geadresseerden en drukte op de server kan het tot maximaal een uur duren voordat het verzenden van de nieuwsbrief begint. 

Klik op de groene knop met opschrift ‘Start campagne’ om de nieuwsbrief op het geplande tijdstip naar de geadresseerden te versturen.