In dit hoofdstuk gaan we dieper in op het gebruik van de mailingmodule van AddSite, AddCampaign. Wanneer je de mailingmodule van AddSite afgenomen hebt, treft je in de menubalk aan de bovenkant van de beheeromgeving een extra knop met opschrift ‘Campagnes’.
Na het klikken op deze knop wordt de beheeromgeving voor mailings in een nieuw venster geopend. De mailingmodule biedt de mogelijkheid het versturen van nieuwsbrieven aan je doelgroep in te plannen, contacten te beheren en de statistieken van de mailing in te zien.
Klik in de menubalk aan de bovenkant van de beheeromgeving op de knop met opschrift ‘Campagnes’ om je mailings te beheren. Hier tref je een overzicht van de reeds aangemaakte campagnes.
Nieuwe campagne.
Om een nieuwe campagne toe te voegen klik je op de groene knop met opschrift ‘Start een nieuwe campagne’. Het campagnebewerkingsscherm wordt nu geopend.
Algemene informatie
Allereerst kies je in het dropdownmenu naast ‘* Pagina’ de nieuwsbrief die je wilt versturen. Na het selecteren van één van de nieuwsbrieven wordt in het voorbeeldveld onderaan de pagina een voorbeeld van betreffende nieuwsbrief getoond.
Staat de pagina niet in het dropdownmenu?
Controleer dan de pagina-instellingen in de beheeromgeving van de nieuwsbrieven. Staat onder het kopje "Geavanceerd" de type pagina ingesteld op "Internet pagina"? Verander deze dan naar "Nieuwsbrief" en sla de instellingen op. Vervolgens wordt de pagina getoond in het dropdownmenu in AddCampaign.
Naast ‘* Naam afzender’ vul je je naam of naam van bedrijf in. De opgegeven naam wordt in het e- mailprogramma van de ontvanger in het ‘Van’-veld getoond.
Naast ‘* E-mailadres afzender’ vul je je e-mailadres of het e-mailadres van je bedrijf in. Het opgegeven e-mailadres wordt in het e-mailprogramma van de ontvanger in het ‘Van’-veld getoond.
Naast ‘* Onderwerp’ vul je het onderwerp van de mailing in. Het opgegeven onderwerp wordt in het e-mailprogramma van de ontvanger in het onderwerpveld getoond.
Onderwerp van de mailing
Kies als onderwerp een pakkende, wervende titel. De kans is groot dat je mail niet de enige is die de geadresseerden die dag ontvangen. Om te voorkomen dat de mail over het over het hoofd gezien wordt of ongeopend blijft, dient het onderwerp van je mail de aandacht weten te strikken.
Naast ‘Verstuur naar lijsten’ selecteer je het vinkje voor één of meerdere van de bestaande lijsten van contacten waaraan je de nieuwsbrief wilt versturen.
Klik onderaan de pagina op de blauwe knop met opschrift ‘Volgende’ om door te gaan.
Geadresseerden
Vervolgens beland je onder het tabblad ‘Geadresseerden’. Hier tref je een overzicht van alle contacten uit de lijst(en) die in u in de vorige stap geselecteerd heeft.
Om één of meerdere contacten uit het overzicht te verwijderen, selecteert je het vinkje voor betreffend(e) contact(en) en klik je vervolgens onderaan het overzicht van contacten naast ‘Met geselecteerde adressen:’ op de rode knop met opschrift ‘Verwijder uit lijst met geadresseerden’.
Om de mailing aan alle contacten uit het overzicht te versturen, klik je onderaan het overzicht van contacten op de blauwe knop met opschrift ‘Volgende’.
Test uw campagne
Vervolgens beland je onder het tabblad ‘Test uw campagne’. Hier heb je de mogelijkheid om de nieuwsbrief te versturen aan een opgegeven ontvanger, alvorens je de nieuwsbrief naar alle geselecteerde contacten verstuurd.
Naast ‘Naam ontvanger’ geef je de naam van de beoogde ontvanger op.
Naast ‘E-mailadres ontvanger’ geef je het e-mailadres van de beoogde ontvanger op.
Klik op de grijze knop met opschrift ‘Versturen’ om de nieuwsbrief naar de opgegeven ontvanger te versturen.
Klik onderaan de pagina op de blauwe knop met opschrift ‘Volgende’ om door te gaan.
Versturen
Vervolgens beland je onder het tabblad ‘Versturen’. Hier tref je de mogelijkheid om het volgen van statistieken van de mailing via Google Analytics in te schakelen en om het tijdstip van versturen in te stellen.
Schakel het vinkje naast ‘Volg statistieken’ in om de statistieken geschikt te maken voor het gebruik in Google Analytics.
Google Analytics-account
Je dient een Google Analytics-account gekoppeld te hebben aan je website om de statistieken van de nieuwsbrief in Google Analytics te bekijken. Om een account aan te maken ga je naar de website van Google Analytics.
In de dropdownmenu’s naast ‘Startdatum’ kies je de datum en het tijdstip waarop je wenst dat de nieuwsbrief verstuurd wordt.
Duur van verzenden
Afhankelijk van het aantal geadresseerden en drukte op de server kan het tot maximaal een uur duren voordat het verzenden van de nieuwsbrief begint.
Klik op de groene knop met opschrift ‘Start campagne’ om de nieuwsbrief op het geplande tijdstip naar de geadresseerden te versturen.
Gerelateerde artikelen
Blokken toevoegen aan een pagina
In AddSite is elke pagina opgebouwd uit inhoudsblokken...